Carsten Becker
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Past nor Present
RAL
Thirdness
Carsten Becker, Jens Soneryd, Henrik Strömberg, Johannes Wald, Michaela Zimmer.
Curated by Tamara Branovic
Kunstquartier Bethanien, Mariannenpl. 2, 10997 Berlin
Sept 14–17, 2017
Carsten Becker’s historically- and philosophically-guided works investigate established systems and codes, utilising and deciphering them, before ultimately questioning what is left of them. Carsten Becker’s multimedia long-term project deals with precisely this mechanism of complete transparency and its potential for total monitoring and control.
Becker’s installation includes two components: several silk screen tablets entitled Activity Tableau, and a programmed graphic presented via a website, entitled Past Nor Present. Carsten Becker has been documenting his daily working hours since the year 2000 as a digitalised data set. Each year’s results are transferred into a pattern based on programmed vector graphics, linked to the compound elements within the colour spectrum of light, and printed as a silk screen. The pattern of Becker’s work reveals and de nes itself like a thumb print. Yet it is only he who has an emotional connection to this representation of his work ethic, not the recipient. A programmed graphic image combines analogue and binary interpretations of Becker’s work. Presented in a hybrid format, the past can be experienced as a part of the present.
Research on this work led an intensive engagement with the RAL colour matching system, implemented as the standard colour catalogue for production by the state authorities of the Weimar Republic. In this spirit, Becker’s new work Panzergrau, Sandgrau, Dunkelgelb (2017) utilises the colours black grey (like the paint on German tanks at the be- ginning of World War II, catalogued as RAL colour 7021), sand grey (the colour of German camou age in Africa, removed from the RAL catalogue), and dark yellow (the first colour used for German infrared camouflage) in his triptych as part of his historical series on colour analysis.
Carsten Becker untersucht mit seinen historisch sowie philosophisch geprägten Arbeiten festgelegte Systeme und Codes, verwertet und entziffert sie und hinterfragt was von ihnen übrig bleibt. Beckers multimediales Langzeitprojekt Activity Tableau (2016) und Past nor Present (2016) befasst sich mit dem Mechanismus der absoluten Durchsichtigkeit und dem damit einhergehenden Steuerungspotential.
Die zweiteilige Installation besteht aus mehreren Siebdruck-Tafeln Activity Tableau und einer programmierten Grafik, genau genommen einer Website Past nor Present. Seit 2000 dokumentiert Carsten Becker seine täglichen Arbeitseinsätze als digitalen Datensatz. Die Ergebnisse aus einem Jahr werden basierend auf einer programmierten Vektorgraik in ein Muster übertragen und mit einer dem Farbspektrum des Lichtes folgenden farblichen Zuordnung als Siebdruck visualisiert. Wie ein Fingerabdruck offenbart sich ein Muster seines Arbeitseinsatzes – doch nur er hat einen emotionalen Zugang zu dem Abbild seiner Arbeitsmoral. Die programmierte Grafik verknüpft sowohl die analogen als binären Auswertungen seiner Arbeit. In hybrider Form wird Vergangenes als gegenwärtig erfahrbar.
Recherchen zu dieser Arbeit führten zu einer intensiven Beschäftigung mit dem RAL Farbsystem, welches als standardisierter Farbenkatalog in der Produktion eingesetzt wird. Die RAL-Farben wurden von den Staatsorganen zur Zeit der Weimarer Republik definiert. So verwertet Becker in seiner neuen Arbeit Panzergrau, Sandgrau, Dunkelgelb (2017) die Farben Schwarzgrau (Lackierung der deutschen Panzer zu Beginn des Zweiten Weltkriegs, im heutigen RAL-Fächer unter der Nummer 7021 vorhanden) Sandgrau (deutsche Tarnfarbe in Afrika; aus dem RAL-Fächer gestrichen) und Dunkelgelb (zu Kriegsende die erste deutsche Infrarot-Tarnfarbe) in seinem Triptychon als Teil seiner historischen Serie der Farbanalyse.
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